10 lat SPZP „SKARB” Police

W sobotę 10 listopada 2012 PKC „Sama rama” została zaproszona na niecodzienną uroczystość. Było to dziesięciolecie Stowarzyszenia Przyjaciół Ziemi Polickiej „Skarb”. Obchody rozpoczęły się na placu, pod brzozowym krzyżem w rejonie bunkra-muzeum. Uroczystość spotkaniem modlitewnym w intencji ofiar II wojny światowej poległych na terenie Hydrierwerke Pölitz rozpoczął ks. kan. Waldemar Gasztkowski w obecności władz Gminy, Powiatu, pocztów sztandarowych i zgromadzonej publiczności.

1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG

Następnie poszczególne delegacje złożyły pod krzyżem wiązanki kwiatów, a młodzież skupiona w ?Skarbie? zaprezentowała wspomnienia więźniów obozów rozmieszczonych wokół fabryki benzyny syntetycznej w latach 1939-1945. Z kolei głos zabrała Ania Słowińska - Prezes Regionalnego Stowarzyszenia Literacko-Artystycznego oraz Prezes SE „Łarpia” i PKC „Sama Rama” prezentując listy gratulacyjne z okazji 10-lecia Skarb-u.

5.JPG
6.JPG

W dalszej części obchodów zebrani mogli obejrzeć obrazek nieudanej likwidacji dokumentów obozowych pokazanych w ramach rekonstrukcji historycznej przygotowanej przez GRH Bobrujsko i SPZP ?Skarb? oraz film ukazujący pokrótce dziesięć lat działalności Skarb-u. Wśród aktorów rekonstrukcji znalazł się Darek Nowicki.

7.JPG
7a.JPG
7b.JPG
7c.JPG
8.JPG
9.JPG

Po czym wszyscy zostali zaproszeni do otwarcia i poświęcenia kolejnego bunkra, przygotowanego na potrzeby miejscowego muzeum. Tu też można było zobaczyć zachowane na ścianach napisy, namalowane na ścianach pasy farbą fluorescencyjną oraz zdjęcia Hydrierwerke Pölitz.

10.JPG
11.JPG
11a.JPG

W ramach uroczystości na powietrzu została też odsłonięta tablica oraz nadano ścieżce turystyczno-dydaktycznej ruin starej fabryki imienia Andrzeja Marcinkowskiego.

12.JPG

W tym czasie przy płonącym ognisku pieczono kiełbaski a w rejonie bunkra pojawił się wielki tort, którym organizatorzy obdzielali wszystkich chętnych. Niestety ten ostatni element pokrzyżował siąpiący deszcz.

13.JPG

Nie był to jednak koniec obchodów jubileuszowych, bo spotkanie przeniosło się do bunkra-muzeum gdzie odbyły się ciekawe prelekcje historyczne poparte filmami, które poprowadzili dr Grzegorz Ciechanowski, mgr Bartosz Starz oraz Dominik Wołyński.

SE „Łarpia” i PKC „Sama Rama” życzą SPZP „Skarb” dalszych owocnych lat działalności.

(wgaw)