100 lat linii kolejowej Szczecin - Trzebież

15 marca 1910 roku wyjechał na trasę miejskiej kolei obwodowej pierwszy pociąg z dworca Stettin (ob. Szczecin) przez Pölitz (ob. Police) do stacji Ziegenort (ob. Trzebież  Szczeciński). Od tego czasu minął cały wiek.

Z tej okazji w ramach obchodów Tygodnia Zrównoważonego Transportu Gmina Police oraz Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej (STMKM), Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie, Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie, Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o., Województwo Zachodniopomorskie, Przewozy Regionalne Sp. z o.o. zaprosiły wszystkich w sobotę 18.09.2010 r. na uroczyste obchody 65 lat komunikacji miejskiej w powojennym Szczecinie oraz jubileusz 100-lecia linii kolejowej do Trzebieży.

Dostojnego Jubilata organizatorzy postanowili uczcić przejazdem specjalnego pociągu, który wyruszył ze Szczecina Głównego o godz. 12:50, by o godz. 13:51 zestaw szynowy SA 110 wtoczyć się na policki dworzec.

1.JPG

Mieszkańcy naszego miasta, w tym kilka osób z "Samej Ramy" dość licznie zebrali się na peronie by wsiąść do tego pociągu. Niestety mimo pomocy obsługi konduktorskiej nie wszystkim się to udało, ze względu na niespotykany na tej trasie tłok w wagonach. Drzwi zatrzasnęły się głównie przed wózkami z dziećmi i … rowerami.

2.JPG

Kolejowy przejazd do Trzebieży ubarwił aktor Teatru Polskiego, pan Mirosław Kupiec, który w mundurze pracownika kolei z ubiegłego stulecia wręczał reklamowe pocztówki z logo 750-lecia nadania praw miejskich Policom wszystkim podróżnym.

Po pięciu minutach postoju pociąg pomknął do Trzebieży. Z okazji 100-lecia, tej pozbawionej już ruchu osobowego linii kolejowej warto przytoczyć parę zdjęć z roku 1910, z roku 2000 oraz z dnia dzisiejszego. Wszak coraz częściej mówi się o reaktywacji sezonowego połączenia kolejowego do Trzebieży jako jedynego zalewowego kąpieliska w naszej gminie.

3.JPG
4.JPG
5.JPG
6.JPG

(wgaw)