Brohmer Berge - wspólne wędrowanie

"Wiesław, powiedz mi dlaczego jak Ty organizujesz rajd to jest pogoda, a jak ja to pada deszcz?". Kiedyś z takim pytaniem zwrócił się Winfried Zimmermann szef niemieckiej organizacji turystycznej "Wanderfreunde Haffkuste e.V." z Eggesin. I to właśnie na ich zaproszenie członkowie "Samej Ramy" zjawili się 21 lutego 2015 r. na placu przed kościołem w Gehern. Pogoda w tym dniu była wyśmienita.

1.JPG
2.JPG

Po powitaniu przez gospodarzy ponad osiemdziesięciu uczestników Wnfried omówił przebieg trasy i program wycieczki po górach Brohmer czyli Brohmer Berge, a są to rozległe wzgórza, których wysokość dochodzi do 153 m npm. i zajmują teren ok. 6500 ha. Nazwa pochodzi od wsi Brohm, od której ciągną się na wschód aż do kolejnych wzgórz Helpter Berg. Jest to teren zalesiony głównie bukiem choć wielkie trawiaste łąki nie są tu rzadkością.

3.JPG
4.JPG

Naszą tym razem pieszą wędrówkę rozpoczęliśmy od zwiedzenia miejscowego kościoła, którego historię przedstawił nam kościelny Silke Krüger.

5.JPG
6.JPG

Otóż, na budowę kościoła w Gehren wykorzystano kamienie z rozebranych średniowiecznych budowli. Ulokowana świątynia na niewielkim wzniesieniu posiada kształt prostokąta. Od strony zachodniej znajduje się jest barokowa krata wieża o kwadratowej dzwonnicy, o piętrowym ośmiokątnym piramidy, przykryta kapturem w kształcie dzwonu. Kościół ma dwa wejścia: od strony wieży i kolejne z małym gankiem od strony południowej. Wnętrze to otynkowane ściany i płaski drewniany strop z tapety tkaniny. Z wyposażenia: ołtarz z 1767 r. składający się w rokokowych form. Centrum ołtarza przedstawia obraz Jezusa na krzyżu. Został przekazany do ołtarza przez byłego patrona Curt Wedig Christoph Friedericha, a namalowany przez IG Buszu. Ambona - w stylu niemieckiego renesansu (1520-1660) to dzieło - Mosefigur. - Po bokach ambony przedstawiono Zmartwychwstałego Chrystusa i czterech ewangelistów. Na zwieńczeniu ambony umieszczono anioła z trąbką. Oprócz ławek jest chór z wnękami portretowymi 11 apostołów (na dwunasty portret zabrakło funduszy) oraz organy zbudowane w 1905 r. firmę Barnim-Grüneberg-Orgel. Kościół otacza niewielki cmentarz z przylegającą do niego kruchtą.

Pożegnaliśmy kościelnego i ruszyliśmy polnymi na północ w rejon Brohmer Berge. Początkowo pokonywanie trasy polegało na omijaniu wielkich kałuż i błota, ale za to widoki były coraz ciekawsze.

Winfried raz po raz zatrzymywał grupę by opowiedzieć coś ciekawego, a także by niektórzy mogli trochę odsapnąć.

Po kilku kilometrach wędrówki dotarliśmy do dużej wsi Galenbeck. Tu zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Jedna z grup udała się zwiedzać zabytki, drugą poproszono do jadłodajni Fischerhaus (Domu Rybaka).

Zupa gulaszowa, kapuśniak i miła atmosfera podreperowały nadwątlone siły.

Po posiłku nasza grupa idzie zwiedzać zabytki zwalniając miejsce innym uczestnikom wycieczki. Zwiedzanie rozpoczynamy od kościoła. Winfried i Jürgen korzystając z przygotowanych wcześniej notatek prezentują nam jego historię.

Gotycki kościół Najświętszej Marii Panny zbudowany został pod koniec XIV w. z polnego kamienia. Jego barokowe wyposażenie, w tym ambona i chór, który zdobią wnęki z 10 przykazaniami datowane jest na 1755 r. Wnętrze kościoła jest podzielone na trzy prostokątne pola. Późnogotyckie sklepienie w kształcie krzyża pochodzi z XV w. Nietypowa, barokowa wieża, która została zbudowana od strony północnej, w 1755 roku. Jest przykryta ośmiokątnym barokowym kapturem w kształcie dzwonu, o średnicy 6,55 m. Nad wejściem do kościoła umieszczono herb fundatorów. Obok kościoła niewielki cmentarz z grobowcem rodzinnym 14 członków rodu von Rieben.

Idziemy dalej, dwieście m od kościoła znajduje się Krzywa Wieża. Jest to pozostałość po znajdującym się tu wcześniej zamku Markgräfische (1236-1292). Wówczas zamek Galenbecker składał się z drewnianej wieży, na sztucznie usypanym wzgórzu z otoczeniem muru i fosy. Później w latach 1292 - 1390, drewniana fortyfikacja została zastąpiona przez kamień, stając się zamkiem rycerza Vicko. Wewnętrzne konflikty sprawiły, że w 1453 r. wysłany kontyngent wojska ze Straslundu zniszczył zamek. Pozostała ruina, a ponad 20 m wieża na skutek zapadania się terenu zaczęła się przechylać. Od 1978 r. prowadzone są tu badania archeologiczne. Dziś kąt nachylenia wieży szacuje się na 30 stopni. W miejscowej pracowni można zobaczyć odtworzony na podstawie badań fragment zamku w czasach jego świetności.

Mijamy stare grodzisko i idziemy na platformę widokową by spojrzeć na jezioro Galenbecksee. Ktoś zwraca uwagę, że przypomina ono nasze Świdwie.

Wracamy. Jeszcze spojrzenie na szachulcowy XVIII-wieczny dwór Gebelharda Leberecht von Blücher i idziemy dalej.

Już z daleka widać Tanzlinde, w ścisłym tego słowa znaczeniu to Lipa Tańców. Z reguły to wiekowe drzewo (200-300 letnie), którego gałęzie najniższe gałęzie wspierają się na drewnianych belkach-poręczach, zwykle na wysokości dwóch do trzech metrów. Całość konstrukcji (w formie szkieletowej) wsparta jest również na drewnianych słupach, tworząc formę altany. Słupy są też częścią nośną dla ułożonej na wysokości ok. 2 m podłogi, do której prowadzą schody. Całość tworzy formę pierścienia wokół drzewa. Obraz tak okalającego drzewo podestu jest imponujący. Odwiedzona przez naszą grupę lipa może swobodnie pomieścić na swoim podeście 24 osoby, które mogą się na nim poruszać, tańczyć lub nawet zasiąść do stołów. Drzewo w Galenbeck jest pielęgnowane, ostatnie przycinanie miało miejsce 10 lutego 2013 r.

Wchodzimy na podest, z głośnika słychać muzykę i zgodnie z tradycją wykonujemy taniec. Pod tablicą informacyjną dyskutujemy o tego rodzajach pomnikach przyrody.

Kierujemy się teraz do Geheren. Po przejściu całkowitej trasy "mamy w nogach" 11 km. Umawiamy się z grupą niemiecką na kolejną imprezę "Topienie Marzanny" w Trzebieży, żegnamy się i rozjeżdżamy do domów.

63.JPG
64.JPG

Nasza grupa serdecznie dziękuje Joasi, Winfriedowi, Jürgenowi, Zbyszkowi i Wojtkowi za aktywną pomoc w realizacji wycieczki.

(wgaw)
(adalbert)
(gosia)
(micolski)