IV Zlot Miłośników Quadów

Na zaproszenie ATV Team Police w dniach 30 kwietnia – 3 maja 2011 r. pawie 40 amatorów turystyki motorowej przebywało w rejonie Pojezierza Drawskiego na IV Zlocie Miłośników Quadów, a wśród nich członkowie PKC „Sama Rama”. Na bazę imprezy wynajęto ośrodek wypoczynkowy WAJK w Piasecznie nad jeziorem Drawsko. Uczestnicy zlotu zostali rozlokowani w domkach typu Brda i Las a także w pawilonie mieszkalnym.

1.JPG

Już 30 kwietnia wyruszyliśmy na szlaki aby poznać najbardziej popularne miejsca w Drawskim Parku Krajobrazowym. Pierwszym poznanym obiektem, położonym na terenie Czaplinka był „Słwaogród”. Pod koniec lat 90-tych zaczął powstawać budowla "Sławogród". Jest to współczesna rekonstrukcja średniowiecznego grodu zbudowana przez mieszkańca Czaplinka, pana Michała Ulińskiego. Odbywają się tu pokazy dawnych rzemiosł i pojedynki rycerskie, można szyć z łuku do celu i rzucać włócznią, chodzić na szczudłach czy wybić sobie monetę.

2.JPG
3.JPG
4.JPG

Potem udaliśmy się do miejscowości Żerdno by wspiąć się na Spyczyną Górę. Jest to też nazwa ścieżki przyrodniczej. Atrakcją ścieżki jest wieża widokowa w formie ambony, zbudowana na wzgórzu o wysokości 195 m n.p.m. obok Spyczynej Góry (203 m n.p.m.) i stanowi jedno z najwyższych wzniesień na Pojezierzu Drawskim. Z wieży roztacza się panorama środkowej części Drawskiego Parku Krajobrazowego. Obok ambony zlokalizowano altanę wypoczynkową oraz miejsce na ognisko. Wracamy w stronę Czaplinka, po drodze w Starym Drawsku odwiedzamy zamek Drahim. Został on zbudowany przez zakon joanitów w latach 1360-1366 na miejscu wczesnośredniowiecznego grodu. Od 1366 r. warownia pełniła funkcję siedziby baliwatu, gdyż dotychczasowa siedziba - zamek w Czaplinku - została przejęta przez Polskę. Ten sam los spotkał Stare Drawsko, gdy w 1368 r. Kazimierz Wielki włączył je do Korony. Joanici zachowali jednak zamek jako lenno. W 1407 r. Władysław Jagiełło odebrał zakonowi warownię za prowadzenie własnej polityki. Odtąd zamek pełnił funkcję siedziby starostwa i był przebudowywany. W 1657 r. warownię oddano w zastaw elektorom brandenburskim, a w 1758 r. zamek został zniszczony przez pożar i odtąd popadał w ruinę. Stare Drawsko stało się ponownie własnością Polski po II wojnie światowej, a zamek zabezpieczono w latach 1963-1968 urządzając w jego murach muzeum.

5.JPG

Spod zamku kierujemy się nad jezioro, by złożyć wiązankę kwiatów pod pomnikiem Jana Pawła II z okazji Jego beatyfikacji. W 2005 r., w 50. rocznicę pierwszego spływu kajakowego, w którym uczestniczył Karola Wojtyła, właśnie w Czaplinku odsłonięto pomnik upamiętniający to wydarzenie. Pomnik stoi nad brzegami jeziora Drawsko, przy promenadzie, tuż obok zabytkowego budynku nadleśnictwa. Wróciliśmy do bazy w Piasecznie, a po kolacji na terenie ośrodka zapłonęło ognisko.

6.JPG

1 maja to dzień zawodów sprawnościowych. Wystartowało 11 dwuosobowych zespołów. W ośmiu konkurencjach (jazda na quadzie, strzelanie z wiatrówki, z łuku, cellotka, rzuty kółeczkami i piłką lekarską) po czterech godzinach zmagań wyłoniły zwycięzców. Ogłoszenie wyników przełożono na godziny wieczorne.

7.JPG
8.JPG
9.JPG
10.JPG

Niektórzy uczestnicy zlotu od zmagań woleli rozgrywki szachowe w terenie.

11.JPG

Po obiedzie dla amatorów przygód wodno-błotnych zorganizowano wyjazd na teren nieczynnego poligonu wojskowego. To była frajda chyba głównie dla fotoreporterów.

12.JPG
13.JPG

Po kolacji odbyło się kolejne ognisko przy muzyce połączone z wręczeniem nagród dla zwycięzców porannych zawodów. Jak się okazało zawody wygrała załoga Dariusza Brody przed zespołem Damiana Dobosza. Główny sponsor imprezy Imperium Moto Poland był na tyle hojny, że wszystkie startujące ekipy otrzymały upominki rzeczowe i dyplomy. W trakcie ogniska producent odzieży turystycznej „Vent” prezentował swoje wyroby.

14.JPG
15.JPG
16.JPG

Kolejny dzień, 2 maja to wyprawa do Mirosławca. Chcemy złożyć pod pomnikiem lotników wiązankę kwiatów. Jedziemy nie tylko ruadami ale i samochodem. Po drodze odwiedzamy rynek w Czaplinku z dużych rozmiarów rowerem, hotel Galerię w Mirosławcu i wreszcie udajemy się pod pomnik. Jest on ulokowany w pobliżu lotniska wojskowego, tuż przy szlaku rowerowym Mirosławiec Górny – Toporzyk. Zbudowany w formie obelisku został poświęcony 20 polskim lotnikom, którzy w tym miejscu 23 stycznia 2008 r. zginęli w katastrofie samolotu CASA C-295 M. Robi się coraz zimniej składamy wiązankę, zapalamy znicz i wracamy do Piaseczna.

17.JPG

3 maja robimy wypad rowerowy do Siemczyna by zwiedzić pałac. Został on wzniesiony w latach 1722-26 przez Henryka Bernarda von Goltza. Baron von Goltz, generał w służbie króla polskiego, zbudował pałac dla swej licznej rodziny. W 1793 r. zadłużoną posiadłość w Siemczynie kupił Henryk August von Arnim. Z rodziną von Arnim wiąże się rozbudowa pałacu w 1796 r. o dwa skrzydła boczne, dostawione pod koniec XIX w. Po 1945 roku pałac przez długi czas użytkowany był przez PGR, które przeprowadzało jedynie bieżące remonty. Od kilku lat obiekt wraz z budynkami gospodarczymi jest własnością prywatną. W ramach odbudowy w części zabudowań funkcjonuje już hotel.

18.JPG
19.JPG

Po powrocie z wycieczki i załadunku quadów na przyczepy wracamy w drogę powrotną do Polic. IV Zlot Miłośników Quadów przechodzi do historii. Na pewno zostaną po nim miłe wrażenia i pamiątkowy znaczek z tej ciekawej imprezy. Specjalne podziękowania za znakomitą organizację zlotu należą się Jackowi i Mariuszowi Gaweł.

(wgaw)