"Jednośladowo bez granic", czyli otwarcie ścieżek rowerowych

Na zaproszenie Burmistrza Polic i Burmistrza Miasta Pasewalk, w piątek 28 września 2012 r. delegacja PKC "Sama Rama" wzięła udział w uroczystym oddaniu użytkownikom ciągu ścieżek rowerowych na trasie Pilchowo - Bartoszewo - Tanowo - Police. Z tego tytułu punktualnie o godz. 9:00 grupka naszych kolegów wyruszyła spod pomnika Jana Pawła II pod policki Urząd Gminy by tam włączyć do peletonu kilka pań, na co dzień urzędniczek i zarazem miłośniczek roweru.

1.JPG
2.JPG

W takim składzie nowo wybudowaną ścieżką rowerową pojechaliśmy przez Trzeszczyn, Tanowo do krzyżówki szlaków w rejonie Bartoszewa. Tu już na nas czekało ponad 60 osób reprezentujących Urząd Marszałkowski, miasta partnerskie Pasewalk i Police oraz przedstawiciele Pomeranii i Programów Regionalnych UE.

3.JPG
4.JPG

Chwilę później, we wszystkich wygłoszonych wystąpieniach podkreślano myśl, iż ścieżki rowerowe powstały w ramach projektów: "Budowa ścieżek rowerowych w Euroregionie Pomerania na odcinku pomiędzy miejscowością Pilchowo i miejscowością Tanowo do miejscowości Bartoszewo oraz w Pasewalku w ramach koncepcji rozbudowy i połączenia ponadgranicznej sieci ścieżek rowerowych" oraz "Budowa ścieżki rowerowej na odcinku Tanowo - Police w ramach rozwoju turystyki aktywnej w obszarze metropolitarnym".

5.JPG
6.JPG

Po blisko czterech latach budowy projekt współfinansowany w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Współpracy Transgranicznej Krajów Meklemburgia-Pomorze Przednie/Brandenburgia i Rzeczypospolitej Polskiej (województwo Zachodniopomorskie) 2007-2013 można było dokonać uroczystego przecięcia wstęgi na nowych ścieżkach rowerowych.

7.JPG
8.JPG

Po tym uroczystym akcie peleton pod przewodnictwem "Samej Ramy" a obdarzony przez Burmistrza Władysława Diakuna okolicznościowymi koszulkami kolarskimi ruszył w kierunku Bartoszewa, gdzie zostaliśmy zaproszeni na kawę do restauracji "Mini Max".

9.JPG
10.JPG

Po tej przerwie nasza piętnastka ruszyła na szlak w kierunku granicy niemieckiej w ramach rajdu "Einspurig ohne Grenzen - jednośladowo bez granic". Po minięciu Sławoszewa i Płochocina dotarliśmy do Dobrej Szczecińskiej. Tu zwiedzaliśmy zabytkowy kościół p.w. Matki Bożej Królowej Świata z 1250 r. z mało spotykaną na Pomorzu bramą muru okalającego świątynię.

11.JPG
12.JPG
13.JPG

Jadąc dalej ścieżką rowerową i dróżką wśród pól łąk dotarliśmy do dawnego przejścia granicznego Buk-Blankensee, gdzie po wykonaniu serii zdjęć ruszyliśmy do centrum Blankensee.

14.JPG
15.JPG
16.JPG
17.JPG

Aby trochę odpocząć zboczyliśmy na mini plażę jeziora o tej samej nazwie. Po krótkim odpoczynku ruszyliśmy dalej płosząc "niechcący" stada żurawi wykradające ziarno kukurydzy orzącym pola traktorom.

18.JPG
19.JPG
19a.JPG
19b.JPG
20.JPG

Po trzech godzinach rowerowego spaceru dojechaliśmy wreszcie do ośrodka młodzieżowego w Plöwen. Był to cel naszej dzisiejszej rowerowej wędrówki. Tu mieliśmy spotkać się o godz. 15:30 z delegacją niemiecką na wspólnym obiedzie. Ponieważ zostało nam dwie godziny czasu to po chwili wytchnienia zaczęliśmy penetrować okolicę. Część grupy udała się nad jezioro Kutowsee, a inni pojechali do pobliskiego Plöwen.

Zwiedziliśmy miejscowy XIII-wieczny kościół granitowy, obejrzeliśmy zabudowę miejscowości i powróciliśmy do ośrodka młodzieżowego.

O wyznaczonej godzinie pojawili się nasi niemieccy znajomi z rowerowych szlaków i przedstawiciele władz gminy Police i miasta Pasewalk. Przy posiłku długo toczono dyskusje na temat ścieżek i szlaków rowerowych. Ustalono też termin kolejnej, wspólnej imprezy "Święta Pieczonego Ziemniaka" w Trzebieży 20 października 2012 r. oraz wspólnego zwiedzania zabytkowej części Cmentarza Centralnego w szczecinie w pierwszej dekadzie listopada.

31.JPG
32.JPG
33.JPG
34.JPG

O godz. 18:00 po polskich turystów przyjechał specjalnie przygotowany autokar, do którego wraz z rowerami udało się wszystkich zapakować i wrócić do Szczecina i Polic.

35.JPG

PKC "Sama Rama" dziękuje Burmistrzowi Gminy Police Władysławowi Diakunowi i Burmistrzowi Miasta Pasewalk Rainerowi Dambach oraz pracownikom Urzędu Gminy Police za włączenie nas i pomoc w realizacji tej ciekawej imprezy.

(wgaw)
(marek)
(micolski)