"Jednośladowo bez granic", czyli otwarcie ścieżek rowerowych

Na zaproszenie Burmistrza Polic i Burmistrza Miasta Pasewalk, w piątek 28 września 2012 r. delegacja PKC "Sama Rama" wzięła udział w uroczystym oddaniu użytkownikom ciągu ścieżek rowerowych na trasie Pilchowo - Bartoszewo - Tanowo - Police. Z tego tytułu punktualnie o godz. 9:00 grupka naszych kolegów wyruszyła spod pomnika Jana Pawła II pod policki Urząd Gminy by tam włączyć do peletonu kilka pań, na co dzień urzędniczek i zarazem miłośniczek roweru.

W takim składzie nowo wybudowaną ścieżką rowerową pojechaliśmy przez Trzeszczyn, Tanowo do krzyżówki szlaków w rejonie Bartoszewa. Tu już na nas czekało ponad 60 osób reprezentujących Urząd Marszałkowski, miasta partnerskie Pasewalk i Police oraz przedstawiciele Pomeranii i Programów Regionalnych UE.

Chwilę później, we wszystkich wygłoszonych wystąpieniach podkreślano myśl, iż ścieżki rowerowe powstały w ramach projektów: "Budowa ścieżek rowerowych w Euroregionie Pomerania na odcinku pomiędzy miejscowością Pilchowo i miejscowością Tanowo do miejscowości Bartoszewo oraz w Pasewalku w ramach koncepcji rozbudowy i połączenia ponadgranicznej sieci ścieżek rowerowych" oraz "Budowa ścieżki rowerowej na odcinku Tanowo - Police w ramach rozwoju turystyki aktywnej w obszarze metropolitarnym".

Po blisko czterech latach budowy projekt współfinansowany w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Współpracy Transgranicznej Krajów Meklemburgia-Pomorze Przednie/Brandenburgia i Rzeczypospolitej Polskiej (województwo Zachodniopomorskie) 2007-2013 można było dokonać uroczystego przecięcia wstęgi na nowych ścieżkach rowerowych.

Po tym uroczystym akcie peleton pod przewodnictwem "Samej Ramy" a obdarzony przez Burmistrza Władysława Diakuna okolicznościowymi koszulkami kolarskimi ruszył w kierunku Bartoszewa, gdzie zostaliśmy zaproszeni na kawę do restauracji "Mini Max".

Po tej przerwie nasza piętnastka ruszyła na szlak w kierunku granicy niemieckiej w ramach rajdu "Einspurig ohne Grenzen - jednośladowo bez granic". Po minięciu Sławoszewa i Płochocina dotarliśmy do Dobrej Szczecińskiej. Tu zwiedzaliśmy zabytkowy kościół p.w. Matki Bożej Królowej Świata z 1250 r. z mało spotykaną na Pomorzu bramą muru okalającego świątynię.

Jadąc dalej ścieżką rowerową i dróżką wśród pól łąk dotarliśmy do dawnego przejścia granicznego Buk-Blankensee, gdzie po wykonaniu serii zdjęć ruszyliśmy do centrum Blankensee.

Aby trochę odpocząć zboczyliśmy na mini plażę jeziora o tej samej nazwie. Po krótkim odpoczynku ruszyliśmy dalej płosząc "niechcący" stada żurawi wykradające ziarno kukurydzy orzącym pola traktorom.

Po trzech godzinach rowerowego spaceru dojechaliśmy wreszcie do ośrodka młodzieżowego w Plöwen. Był to cel naszej dzisiejszej rowerowej wędrówki. Tu mieliśmy spotkać się o godz. 15:30 z delegacją niemiecką na wspólnym obiedzie. Ponieważ zostało nam dwie godziny czasu to po chwili wytchnienia zaczęliśmy penetrować okolicę. Część grupy udała się nad jezioro Kutowsee, a inni pojechali do pobliskiego Plöwen.

Zwiedziliśmy miejscowy XIII-wieczny kościół granitowy, obejrzeliśmy zabudowę miejscowości i powróciliśmy do ośrodka młodzieżowego.

O wyznaczonej godzinie pojawili się nasi niemieccy znajomi z rowerowych szlaków i przedstawiciele władz gminy Police i miasta Pasewalk. Przy posiłku długo toczono dyskusje na temat ścieżek i szlaków rowerowych. Ustalono też termin kolejnej, wspólnej imprezy "Święta Pieczonego Ziemniaka" w Trzebieży 20 października 2012 r. oraz wspólnego zwiedzania zabytkowej części Cmentarza Centralnego w szczecinie w pierwszej dekadzie listopada.

O godz. 18:00 po polskich turystów przyjechał specjalnie przygotowany autokar, do którego wraz z rowerami udało się wszystkich zapakować i wrócić do Szczecina i Polic.

PKC "Sama Rama" dziękuje Burmistrzowi Gminy Police Władysławowi Diakunowi i Burmistrzowi Miasta Pasewalk Rainerowi Dambach oraz pracownikom Urzędu Gminy Police za włączenie nas i pomoc w realizacji tej ciekawej imprezy.

(wgaw)
(marek)
(micolski)

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License