Noc Muzeów 2012 w Skarbie

Nieco inny charakter niż poprzednie miała III NOC MUZEÓW w Policach, którą Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Polickiej "SKARB" zorganizowało dn. 19/20 maja 2012 r. Tym razem odwiedzający bunkry-muzeum na "Starej Fabryce czyli ruinach "Hydrierwerke Pölitz" a wśród nich liczna grupa członków PKC "Sama Rama uczestniczyli w godzinach 18.00-20.30 w prelekcji na temat bombardowań Szczecina i Polic. Prelekcja połączona z pokazem multimedialnym prowadzona przez Jakuba oraz Grzegorza Ciechanowskich z Uniwersytetu Szczecińskiego przyciągnęła szczególną uwagę zebranych.

1.JPG
2.JPG
3.JPG

Po krótkiej przerwie zaproszono nas do zwiedzenia nowo-odkrytych schronów do których ustawiła się pokaźna kolejka zainteresowanych.

Po czym mogliśmy zwiedzić obie części muzeum, w trakcie których wywiązała się ciekawa dyskusja i przytaczano nowe fakty z historii byłej fabryki benzyny syntetycznej i otaczającej ja obozów pracy przymusowej z okresu II wojny św.

Dwie godziny później blisko pięćdziesiąt osób zaopatrzonych w pochodnie lub latarki udało się z przewodnikiem, w którego rolę wcielił się Łukasz Socha teren byłej fabryki. Łukasz wyposażony w tabloida nie tylko objaśniał jakiemu celowi w procesie produkcji benzyny służył dany obiekt ale również na ekranie prezentował ich stan przed zbombardowaniem i pożarami. Wędrówka turystyczną ścieżką zakończyła się już dobrze po północy.

Po dotarciu do siedziby SKARB-u przy płonącym ognisku pieczono kiełbaski, ziemniaki i raczono się herbatką dyskutując o niezbyt odległej historii naszego miasta.

23.JPG

"Sama Rama" jak co roku była do końca, dziękuje więc aktywowi "Skarbu" a w szczególności Łukaszowi Socha a także Adriannie Andryszczyk i Darkowi Szalińskiemu za zorganizowanie tej imprezy, przewodników i miłe przyjęcie.

(wgaw + zibi + skarb)