Plener historyczno - fotograficzny w Jasiency

Mgły i mżawka w niedzielny poranek 17 lutego 2013 r. skutecznie odstraszyła miłośników plenerowej fotografii. Toteż na zbiórce w Jasienicy tym razem pojawiło się niewiele osób. Niemniej jednak kwadrans po dziesiątej ulaliśmy się na były cmentarz przy ul. Jana Kazimierza. Celem było ustalenie miejsca gdzie znajdowała się mogiła Ludwiga Giesebrechta.

1.JPG

Pomocną w tych poszukiwaniach okazała się pani Bougart, która już od 1955 r. mieszka w Jasienicy i cmentarz ten pamięta w pełnej krasie. Mimo zniszczenia go w poprzednim wieku doskonale pamiętała, w którym miejscu stał, jak wyglądał pomnik Giesebrechta. Dodała zresztą, że do chwili obecnej pewne osoby przyjeżdżają tu z Niemiec i składają kwiaty.

2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG

Podziękowaliśmy, a nasz przewodnik Czesław Piekarski poprowadził nas w kierunku swojej pracowni. Po drodze mijaliśmy ciekawe budynki m.in. przy ul. Piastów 7 (po II wojnie św. - siedziba Gromadzkiej Rady Narodowej) czy secesyjną kamienicę - Piastów 34.

6.JPG
7.JPG

Po paru minutach byliśmy w podwórzu posesji przy ul. Anny 4. Podwórze to królestwo Czesia, na co dzień operatora Telewizji Police. Jednak cały wolny czas poświęca on pracy twórczej, a mianowicie buduje miniaturowe obiekty zarówno strategiczne jak i budowle, które kiedyś znajdowały się na tym terenie Polic i okolic, m.in. XV-wieczny Kościół Mariacki w Rynku, młyn Steffena czy policki ratusz.

Nasza wizyta w pracowni trwała dość długo. Czesiu wtajemniczył nas chyba we wszystkie szczegóły swojej artystycznej działalności.

16.JPG
17.JPG
18.JPG

Potem udaliśmy się oglądać resztki młyna Steffena zburzonego przez Rosjan w 1945 r. a także podziwialiśmy i obfotografowaliśmy model tego młyna.

19.JPG
20.JPG
21.JPG

Dalsza część pleneru miała miejsce na Wzgórzu Maryjnym, w ruinach klasztoru augustiańskiego oraz na przyległym terenie z grupą drzew o bardzo niekonwencjonalnych kształtach i XV-wiecznym kościele pw. Apostołów Piotra i Pawła.

Plener dobiegł końca, biorący w nim udział miłośnicy fotografii zapewne pokażą swoje najlepsze prace już niebawem, w polickim OSiR-rze przy ul. Piaskowej. Tam właśnie 23 lutego będzie miała miejsce kolejna impreza PKC Sama Rama pod hasłem "Każdy Ptaszek ma Swój Daszek".

(wgaw)
(adalbert)
(karol.kowalski)