Police mają już organy

W niedzielę, 19 lutego 2012 r. w kościele pw. św. Kazimierza Królewicza w Policach odbyło się niezwykłe wydarzenie; a mianowicie poświęcenie nowowybudowanych organów kościelnych. Na zaproszenie ks. kanonika Waldemara Gasztkowskiego członkowie PKC "Sama Rama" mogli również uczestniczyć w tej uroczystości a zarazem w koncercie inauguracyjnym.

1.jpg

Skąd wzięły się organy w polickim kościele? Otóż możliwości realizacji pomysłu instalowania organów zrodziły się w trakcie pobytu naszego proboszcza na Jasnej Górze w 2010 r. Pomysł został poparty przez władze kościelne i rozpoczęto poszukiwania organów po całej  Europie.

W szwajcarskim miasteczku Biel nad jeziorem o tej samej nazwie, w gotyckim kościele miejskim z XV w. były zabudowane, nieużywane organy. W trakcie rozmów władze tego miasta wyraziły zgodę na ich sprzedaż. Koszt zakupu organów został rozłożony na 3 raty - każda po 20 tys. euro.

2.jpg
3.jpg
4.jpg 5.jpg

Organy, których budowę w 1873 roku rozpoczęła firma Meztler Co. Orgelbau Dietikon wykonane są głównie z drewna lasów otaczających szwajcarską miejscowość Biel. Skrzynia zbudowana jest z drewna jodłowego. Poświęcenia instrumentu dokonano 19 III 1943 r. Jednak już od 1952 r. postanowiono je rozbudować, rozkładając zadanie na trzy etapy. W 1956 r. zakończono te prace tworząc tym samym 55-głosowe organy piszczałkowe (ponad 3500 piszczałek) . Po 15 latach użytkowania, w roku 1971 dokonano zmiany
głosów.

6.jpg 7.jpg

Po decyzji o zakupie tych organów przez parafię św. Kazimierza 29.01.2011 r. transportem samochodowym dotarły one do odległych o ponad 1000 km Polic.

8.jpg

Polickie organy zostały ocenione jako drugie w Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej pod względem ilości głosów (organy w Archikatedrze św. Jakuba w Szczecinie - 66 głosów, organy w Konkatedrze w Kamieniu Pomorskim - 47 głosów). Ich budowa trwała ponad rok. Prace były prowadzone pod nadzorem organmistrza Waldemara Wasilewskiego. W tym czasie organy rozbudowano i wiele mechanizmów udoskonalono.

9.jpg
10.jpg
11.jpg

W niedzielny wieczór 19 lutego przy szczelnie wypełnionym wiernymi kościele liturgii uroczystej Mszy św. przewodniczył ks. abp Andrzej Dzięga w asyście zaproszonych księży z diecezji szczecińsko-kamieńskiej, w trakcie której dokonał poświęcenia polickich organów. Przy stole do gry nowych organów usiadł Bartłomiej Pudło, który pokazał zebranym, jaki efekt można uzyskać za pomocą tego instrumentu.

12.JPG
13.JPG

Uroczystość swoim śpiewem ubarwiła solistka Opery Wrocławskiej Aleksandra Makowska i chór "Maria Canta" pod dyr. Jerzego Leszczyńskiego.

14.JPG
15.JPG
16.JPG

Oddanie organów wiernym to nie tylko wydarzenie muzyczno-historyczne naszego miasta, ale to także aspekt kulturoznawczy i turystyczny. Być może parafia zdecyduje się na organizowanie koncertów organowych, a te podobnie jak w Kamieniu Pomorskim są magnesem dla koneserów muzyki organowej.

(wgaw)