Poznajemy zabytki powiatu polickiego

Na ciekawy pomysł wpadło kierownictwo Koła Police Polskiego Związku Niewidomych organizując wycieczkę autokarową dla swoich podopiecznych. Przygotowując imprezę obsługę przewodnicką wycieczki powierzono "Samej Ramie" a konkretnie jej prezesowi.

Toteż w sobotni poranek 19 maja 2011 r. nasz autokar ruszył w kierunku Jasienicy by poznać zabytki Wzgórza Maryjnego i historię młyna Steffena.

1.JPG

Kolejnym odwiedzonym ciekawym obiektem był szachulcowy kościół pw. Narodzenia NPM w Niekłończycy z usytuowanym obok świątyni pomnikiem poświęconym dawnym jej mieszkańcom.

2.JPG

Po półgodzinnej dalszej jeździe nasz autokar zatrzymał się przed XIX-wiecznym renesansowym pałacem rodu Enckevort w Karsznie (ob. dzielnica Nowego Warpna). Uczestnicy wycieczki spacerowali po przypałacowym parku podziwiając prace plastyków niedawnego plenery artystycznego.

3.JPG

Kilkadziesiąt metrów od pałacu znajduje się zbudowany przed 1793 rokiem kościół pw. św. Huberta. Tu emerytowany leśniczy Ryszard Szarzec opowiadał o życiu św. Huberta, przybliżył historię budowy i renowacji świątyni a także wspomniał o tzw. czakramie, który ma się podobno znajdować w okolicy ołtarza i ma mieć właściwości uzdrawiające.

4.JPG

Kolejną miejscowością, którą zwiedzali uczestnicy eskapady było Nowe Warpno gdzie wysłuchano opowieści o odbudowanym po pożarze w stylu barokowym w 1697 roku ratuszu, zwiedzono gotycki kościół pw. Wniebowzięcia NMP, w którym znajduje się m.in. barokowy ołtarz, obraz "Sąd Ostateczny", dużych rozmiarów piec żeliwny z pocz. XIX w. Odwiedzono też utworzoną w 2011 r. Aleję Żeglarzy.

5.JPG

Po pożegnaniu Nowego Warpna autokar zawiózł nas do kompleksu OSiR gdzie była przerwa obiadowa, a po niej zobaczyliśmy jeszcze wybudowany w 1745 r. kościół pw. Podwyższenia Krzyża św. oraz XVIII-wieczne Domy Tkaczy.

Przejeżdżając przez Tatynię mogliśmy zobaczyć bryłę XVII wiecznego kościoła pw. św. Pawła Apostoła i młyn wodno-elektryczny by dalej pojechać do Zalesia. Tutaj w kręgu naszych zainteresowań znalazł się pałacyk z pocz. XX w. obecnie siedziba Nadleśnictwa Trzebież i budowa Trangranicznego Ośrodka Edukacji Przyrodniczej.

6.JPG

W drodze powrotnej do Polic zatrzymaliśmy się pod pomnikiem martyrologii w Trzeszczynie by złożyć hołd pomordowanym i zapalić znicz.

7.JPG

Cała wycieczka przebiegała sprawnie dzięki zabiegom Prezesa Koła Danuty Zaborowskiej i osób w jej realizację zaangażowanych m.in. Wiceburmistrza Mieczysława Tokarskiego, Ryszarda Szarzec i ks. Stanisława Drewicza.

(wgaw)