Rajd Kluka 2012 po Kaszubach

W trzeciej dekadzie maja br. udało się znaleźć w internecie stronę pn. Kluka.pl, i po bliższym zapoznaniu okazało się że jest taki rajd PTTK-owski w dn. 06-10.06.2012 r. na terenie Kaszub. W tym roku odbywa się on w części północnej regionu czyli okolice Smołdzina, Kluk, Łeby i Wicka. Po agitacji wśród znajomych zebrało się nas w końcu trójka członków "Samej Ramy": Małgosia, Włodek i Marek - inicjator wyjazdu.

2.JPG

Dnia 06 czerwca 2012 r. spotkaliśmy się na dworcu w Szczecinie i stąd pociągiem pojechaliśmy do stacji Damnica z przesiadką w Słupsku. W Białogardzie musieliśmy zmieniać pociąg bo ten którym jechaliśmy uległ jakieś tajemniczej awarii.

1.JPG
3.JPG

Na szczęście lub na nieszczęście przesiadka kosztowała nas 20 minut opóźnienia. Dotarliśmy do Słupska o godz. 20:30, co spowodowało że do następnego pociągu do Damnicy zostało przeszło godzinę decyzja jedziemy na rowerach na miejsce noclegu czyli do Główczyc tj. wg mapy ok. 32 km. W Główczycach znaleźliśmy miejsce noclegu czyli sale gimnastyczną miejscowej Szkoły Gminnej - godzina 22:50 . Nocleg zbiorowy był na sali gimnastycznej, gdzie okazało się że było jeszcze bardzo dużo miejsca do spania. Organizatorzy powitali nas ogniskiem wraz z posiłkiem a potem "do łóżeczek". I w ten sposób minął pierwszy dzień eskapady.

W czwartek 07.06.w planie była trasa Główczyce - Skórzno - Kluki - Czołpino Latarnia - Smołdzino -Żelazo - Rumsko - Główczyce dl. Ok 50 km. Start ogłoszono na 9:30, godzina 9:15 okazuje się że wszyscy uczestnicy trasy rowerowej w ilości 7 osób są na starcie.

5.JPG

Grupa składała się z dwóch pań z Białegostoku, dwóch solistów rowerowych jeden z Gdańska, jeden miejscowy nasza trójka. Ruszyliśmy w ósemkę. Docieramy drogą do mostku na rzece Łupawa, po drodze mijamy grupy z tras pieszych miły to widok patrząc z perspektywy tego co też kiedyś tylko chodził pieszo - dalej do miejscowości Kluki. Tu skręcamy do punktu widokowego nad jez. Łebsko, gdzie znajduje się wieża widokowa z widokiem na jezioro Łebsko i wydmy ruchome po drugiej stronie jeziora. Z wieży idziemy jeszcze na pomost, do którego przypływają statki wycieczkowe z Łeby.

Wracamy do wsi Kluki gdzie zwiedzamy Skansen Wsi Słowińskiej tu porównując swoją bytność z przed 20. lat.

Po zwiedzeniu skansenu udajemy się w stronę Czołpina po drodze mijamy miejscowy cmentarz nie czynny od 1976 roku.

Do samej latarni w Czołpinie nie da rady dojechać rowerem gdyż tak kopny piach zachęcał tylko masochistów do jazdy i posiadaczy rowerów crossowych. Idziemy więc do latarni Czołpino pieszo ok. kilometra pod górkę, gdzie się okazuje że latarnia nie czynna do zwiedzania z powodu okupacji przez szerszenie.

Po okrążeniu latarni dookoła schodzimy do rowerów i jedziemy dalej drogą gruntową do jez. Dołgie Duże i dalej do Smołdzina, gdzie trafiamy na koniec procesji z okazji Bożego Ciała. Prawdopodobnie kolce od róż uszkodziły dętkę Marka i mamy I klejenie. Tu w Smołdzinie przerwa obiadowa, a później podjazd pod górę Rowokół.

Podjeżdżamy do muzeum Słowińskiego Parku Narodowego, a stąd jedziemy do miejscowości Żelazo i dalej drogą śródleśną do miejscowości Rumsko i dalej do Główczyc.

Na miejscu jesteśmy ok. 17:00. Po obrządku higienicznym czyli krótkim zimnym prysznicu pora na… organizatorzy wymyślili konkursy sprawnościowe z naszej ekipy zgłosili się Małgosia i Włodek, Małgosi udało się nawet zająć pierwsze miejsce, niestety od końca.

Wieczorem kolejne ognisko z mnóstwem kiełbasy nie do przejedzenia i do spania.
Kolejny dzień to piątek 08.06.2012 roku rozpoczynamy od pakowania się w celu przeprowadzki z Główczyc do Wicka. Bagaże oddajemy do transportu, a sami stawiamy się punktualnie na miejscu zbiórki w powiększonej o Dorotę i Julka grupie.

Jedziemy do Wicka rowerami przez miejscowości Ciemno, Izbica , Gać, Żarnowska, Rąbka, Łeba, Nowęcin, Szczenurze, Wrzecionko, Wrzeście. Po drodze podziwialiśmy rezerwat Bagno Izbickie, jezioro Łebsko od strony miejscowości Gać, następnie Rezerwat Bagienny kolo Gaci.

Kolejny etap to wieża widokowa z której podziwiamy jezioro Łebsko

i docieramy na teren wyrzutni rakiet V-2, a w okresie teren Ośrodka badań rakietowych meteorologicznych.

Poniosło nas również na Łebskie ruchome wydmy i na falochron przy ujściu rzeki Łeby.

W drodze do Wicka zatrzymaliśmy się w samej Łebie na obiad no i słusznie bo akurat w tym czasie była pora na opad deszczu z lekką burzą.

Po posiłku rozdzieliliśmy się na dwie grupy kibiców i nie kibiców tacy też są, ja do tych drugich należę. Pierwsza grupa pojechała najkrótszą drogą do Wicka by dopingować biało-czerwonych w pierwszym meczy Polaków na Euro.

Marek z paniami z Białegostoku pojechał regulaminową trasą przez Nowęcin, Szczenurze i Wrzesiec. Do Wicka dotarliśmy przy końcu meczu ale za to pustymi drogami.

Tu warunki noclegowe dużo lepsze, gdyż Włodek zorganizował materace gimnastyczne jako posłanie do spania, - było bombowe.

Wieczorem tradycyjnie odbyło się ognisko z muzyką turystyczną i na tym mój dzień dobiegł końca. Następny dzień to sobota 09.06.2012 r. - start na ten dzień również wyznaczony na godz. 9:30.

Na trasę Wicko - Białogarda - Gęś - Krępa Kaszubska - Lędziechowo - Łebień - Kopaniewo - Zdrzewno - Maszewko - Roszczyce - Bargędzino - Sasino - Osetnik (Latarnia Stilo) - Sasino - Ulinia - Sarbsk - Szczenrze - Łebieniec - Steknica - Charbowo – Wicko, dało to łącznie trasę ok. 64 km. Ruszyliśmy już w ekipie o trzy osoby liczniejszej przybyły dwie panie i pan z Gdańska i tak w 12 osobowej grupie jedziemy w stronę Białogardy, gdzie po dość długim podjeździe ok. 2 km dotarliśmy do miejsca gdzie w średniowieczu znajdowała kasztelania i z tych czasów zachowały się ślady fosy. Po zwiedzeniu kościółka, w którym znajdują się relikwie ks. Jerzego Popiełuszko (I stopnia) i Ojca Pio, pojechaliśmy do wsi Gęś gdzie znajduje się zbiorowa mogiła z czasów końca II-ej wojny światowej, poświęcona zmarłym więźniom, którzy w tzw. marszu śmierci umierali w drodze z ewakuowanego obozu Stutthof.

Stad jedziemy na kolejny cmentarz wojenny poświęcony również jeńcom wojennym w lasku koło Krępy Kaszubskiej. Docieramy do Lędzichowic gdzie znajduje się pałac, ale tuż przed tą miejscowością Markowi znów udaje się złapać kolejną gumę. Marek łata dętkę a grupa zwiedza miasteczko. W Lędzichwie wszyscy spotykają się przy sklepie.

Po krótkim odpoczynku udajemy się do Białogardy, gdzie oglądamy stary młyn wodny, a następnie do Łebienia, gdzie zachwyca nas wnętrze kościoła z pięknym ołtarzem i ścianami przedstawiającymi drogę krzyżową wykonane techniką sgraffito. Tu odłącza się od nas Dorota.

Po serdecznym pożegnaniu jedziemy w kierunku morza i Latarni Stilo przez Roszczyce i Bargędzino gdzie robimy ok. 20 min przerwę techniczną gdyż na niebie w kierunku którym zmierzamy widać chmury burzowe, zabawiając się na placu zabaw.

Potem jedziemy do Sasina na obiad, jak się okazuje znowu trafna decyzja gdyż już przy samej restauracji zaczyna kropić. W momencie usadowienia się zaczyna wręcz lać. Na szczęście deszcz padał tylko przez czas posiłku i nie musieliśmy domawiać bo pada.

Ruszamy dalej w stronę parku dworskiego w Sasinie i dalej do Latarni morskiej Stilo na szczęście ta latarnia była czynna do zwiedzania z czego chętnie skorzystaliśmy bo po dojściu do latarni zaczęło kropić. Po zwiedzeniu latarni schodzimy do rowerów które zostały na dole. Tu też nie dało się podjechać bliżej ze względu na piach.

Po założeniu deszczochronów (jednak) ruszmy w stronę Sasina i kierujemy się w stronę miejsca noclegu przez Ulinie. Towarzyszy nam deszcz aż do Chabrowa, a później już "na sucho" udało się dojechać do Wicka.
Wieczorem wszyscy spotykamy się przy ognisku, przy którym witamy nowy dzień.

Następnego dnia 10.06.2012 r. to czas powrotu do domu, ruszamy ok. godz. 9:00. Trasa średnio trudna. Najtrudniejszy odcinek Wicko - Gęś, dalej już prowadzi ścieżka rowerowa na odcinku Białogarda - Nowa Wieś Lęborska do Lęborska. Do dworca w Lęborku docieramy w niespełna półtorej godziny skąd ruszamy pociągiem z przesiadkami w Słupsku i Szczecinie.

W Policach jesteśmy ok. godz. 18:00. XIII Pomorski Rajd KLUKA został zakończony.

97.JPG

(marekz)
(gosianaj)