Rajd pieszy "Ścieżkami Augusta Bartelta"

Dobrze układająca się współpraca na niwie turystyki przygranicznej owocuje organizowaniem coraz ciekawszych imprez po obu stronach granicy. 18 lutego 2012 r. niemieccy piechurzy z Wanderfreude Haffküste z Eggesin i policcy turyści skupieni w PKC "Sama Rama" i SE "Łarpia" mogli wziąć udział w rajdzie pieszym "Ścieżkami Augusta Bartelta", dofinansowanym przez Stowarzyszenie Polsko-Niemieckie Meklemburgii Pomorza Przedniego. Na placu, przy wielkim kamieniu "Rote Reiss" (Czerwony Olbrzym), o wadze 19,7 ton usytuowanym na przedmieściach Liepgarten w Kirchebruch zebrała się dokładnie 100-osobowa grupa piechurów.

1.JPG
2.JPG
3.JPG

Tu usłyszeliśmy historię życia  A. Bartelta zaprezentowaną przez pracownika nadleśnictwa Ueckermünde m.in., że   August Bartelt   był synem kołodzieja i urodził się 28 sierpnia 1863 w Jassom b. Cammin (Kamień). Później został uczniem Państwowej Szkoły Przygotowawczej w Grimsby .  Po ukończeniu kolegium nauczycieli w Franzburg, w latach 1881- 1884 roku został w 1887 nauczycielem w Gräbnitzfelde powiat Saatzig. Następnie pracował jako nauczyciel, do marca 1892 r. w Tribohm w okręgu Franzburg. Potem został nauczycielem w Ueckermunde, a od 1899 był organista w kościele parafialnym. W 1921 roku mianowano go głównym dyrektorem szkoły.  Prowadził  badania flory i historii lokalnej.  Bartelt opublikował z tego tytułu wiele obszernych sprawozdań z tych badań. W 1926 roku wydał  "Historię miasta Ueckermünde i własności tej osady". Ponownie od 1926 do 1935 roku pisał traktat o mieście.  W 1936 r. został członkiem biura ochrony przyrody w dzielnicy Ueckermünde  i przeniósł się w dniu 16 Maja 1939 do Buchholz.  W 1939 roku został honorowym obywatelem miasta Ueckermünde.  Zmarł 6 września 1947 w Szczecinie. Po II wojnie św. jego imieniem nazwano Ścieżkę dydaktyczną w Ueckermünder Heath.

4.JPG
5.JPG
6.JPG
7.JPG
8.JPG

Po wysłuchaniu tej informacji wyruszyliśmy na trasę rajdu wędrując leśnymi ścieżkami odwiedzając podzczególne stacje ekspozycje. Tu przewodnik zatrzymywał naszą grupę omawiając walory przyrodniczo-krajoznawcze danego miejsca. Największe zainteresowanie szczególnie naszej grupy wzbudziły Baumkompass, (drzewny kompas) "Bewohner des Waldes (mieszkańcy lasu) i "Leben in der Hecke (życie w zaroślach).

Po pokonaniu blisko 14 km powróciliśmy do miejscowości Liepgarten by udać się na poczęstunek do miejscowej restauracji "Zur Linde" (Pod Lipą). Przy kawie i ciasteczkach  obejrzeliśmy prezentację Petera Höhne pod nazwą "Arabia Saudyjska". Tu też nastąpiło zakończenie pieszej wędrówki, a jednocześnie tej pieszej imprezy.

25.JPG
26.JPG

Przy rozstaniu policcy wędrowcy umówili się z niemieckimi kolegami na kolejną imprezę pod hasłem "Powitanie Wiosny w Hintersee 24 marca 2012 r. Impreza ta będzie dofinansowana w ramach programu Interreg VIA.

(wgaw)