Sama Rama wędruje ze ŚwIR-em

W dniu 23.06.2013 r. odbyła się kolejna wycieczka rowerowa pod egidą Świnoujskiej Inicjatywy Rowerowej (ŚwIR). Trasa łącznie liczyła 58 km i przebiegała począwszy od Wolina przez Unin, Kodbąb, Ładzin, Rabiąż, Domysłów, Jezioro Czajcze, Warnowo, Żubrowisko w Wolińskim Parku Narodowym, Międzyzdroje i zakończyła się na przeprawie promowej w Świnoujściu.

O godz.10:30 zapakowaliśmy swoje rowery do pociągu i odbyliśmy podróż do Wolina. Na stacji docelowej szybka i sprawna wysiadka. W trakcie zbiórki organizacyjnej nasza 38-osobowa wycieczka została podzielona na dwie mniejsze grupy. Nad całością czuwał, opiekował się i dowodził nasz wspaniały kol. Wiesiu Król - Prezes świnoujskiego Klubu PTTK "Bieliki".

1.jpg
2.jpg

Z przydworcowego parkingu udaliśmy się przez miasto na plażę miejską w pobliżu której obejrzeliśmy Wzgórze Wisielców - zabytek archeologiczny, dawne średniowieczne kurhany. Nazwa "Wzgórze Wisielców" jest późniejsza i wiąże się z odbywającymi się tu kaźniami piratów i przestępców. Odkryty w najwyższym punkcie wzniesienia grób młodego mężczyzny bez głowy wskazuje na możliwość wykonania wyroku przez ścięcie. Pod koniec XIX wieku naliczono na wzniesieniu 93 kurhany, z których zachowały się 34 mogiły.

3.jpg
4.jpg
5.jpg

Następnie zawitaliśmy do wioski Słowian i Wikingów. Było naprawdę tu naprawdę ciekawie, ponieważ w tym dniu było niewielu zwiedzających, więc mogliśmy dokładnie obejrzeć wszystko co tam się znajduje, bez ścisku i tłoku. Zamówiony wcześniej przewodnik a zarazem mieszkaniec owej wioski, oprowadził nas po wszystkich miejscach, krótko ale treściwie przedstawiając historię Wolina oraz zamieszkującą tu w okresie średniowiecza ludność. Nie tylko zwiedzaliśmy, mogliśmy też przymierzyć zbroje czy strzelać z łuku.

6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.JPG
10.JPG
11.JPG
12.JPG

Potem udaliśmy się na trasę, która biegła drogą turystyczną w kierunku Międzywodzia. Za wsią Unin skręciliśmy na Kodrąb i dotarliśmy do Ładzina. Po krótkiej przerwie przy miejscowym sklepie pojechaliśmy dalej przez wieś Domysłów nad Jezioro Czajcze. Objeżdżając jezioro od północy w kierunku południowym dotarliśmy na półwysep, gdzie na niewielkim wzgórzu znajdowały się również stanowiska archeologiczne.

13.jpg
14.jpg

Niegdyś było tu grodzisko średniowieczne. Jeszcze w XIX w. obecny półwysep był wyspą, jednak natura dokonała swojego dzieła. Zaraz przy wzgórzu na brzegu jeziora Czajczego leży potężny głaz przywleczony tutaj ze Skandynawii w czasie ostatniej epoki lodowcowej. Nosi nazwę Wydrzy Głaz, ponieważ przypomina głowę wydry. Tu zostało pasowanych na rowerzystów dwoje nowych cyklistów.

15.jpg
16.JPG

Stąd udaliśmy się do żubrowiska WPN. W zagrodzie hodowlanej mogliśmy zobaczyć niewielkie stadko tych okazałych, będących pod ochroną ssaków. Na pobliskim parkingu odbyło się praktycznie zakończenie i z rąk Wiesia Króla otrzymaliśmy pamiątkowe certyfikaty poświadczające udział w wycieczce.

17.jpg
18.jpg
19.jpg
20.jpg
21.jpg

Po krótkim postoju, w dowolnych grupkach ruszyliśmy do Międzyzdrojów i po przejechaniu promenadą udaliśmy się do Świnoujścia. Następna taka wycieczka 7 lipca 2013 r.

22.JPG

(grażyna)
(krzysiek)
(rex)
(roman)