Spotkanie z historią Polic

Janek Matura i Galeria Historyczna Polic zaprosiła nas na środowy wieczór 29 lutego 2012 r. do polickiego MOK-u na spotkanie, gawędę z Dominikiem Wołyńskim. Tym razem tematyką była "Naziemna obrona przeciwlotnicza Hydrierwerke Pölitz w latach 1940-1945".

1.JPG

Spotkanie otworzył Jan Matura, który witając licznie przybyłych miłośników historii naszego miasta pokrótce naświetlił problematykę spotkania po czym przekazał głos Dominikowi Wołyńskiemu.

2.JPG

Młody ale już z dużym zasobem wiedzy policki historyk omówił sytuację jaka panowała w zakresie obrony fabryki benzyny syntetycznej przed nalotami bombowców alianckich i radzieckich.

3.jpg Ekipa zadymiaczy
9.JPG
Zadymianie fabryki

Prezentacją multimedialną pokazał zebranym czym różniły się np. poszczególne typy dział lekkich i ciężkich.

4.jpg
5.jpg
6.jpg

Zaprezentował rozmieszczenie 372 takich urządzeń - typu Falk wokół Hydrierwerke. Opowiadał o balonach zaporowych na uwięzi, sztucznym zadymianiu i bateriach reflektorów do wyszukiwaniu nadlatujących nad Police samolotów.

7.jpg
Makieta koło Jasienicy

Odczytał też wyjątki z niektórych, wybranych listów z ok. 4300 żołnierzy, obsługi naziemnej obrony przeciwlotniczej Polic.

8.jpg
Makieta koło Zalesia

Na zakończenie spotkania wywiązała się dyskusja a na pytania z sali odpowiadał autor prelekcji. Zamykając spotkanie Jan Matura zaprosił wszystkich na kolejną gawędę tym razem ze znanym szczecińskim krajoznawcą Antonim Adamczakiem.

(wgaw)