Święto W Blankensee

III FESTYN REZERWATU PRZYRODY BLANKENSEE

Współpraca przygraniczna Powiatu Ucker-Randow i Powiatu Polickiego już dawno przestała ograniczać się jedynie do oficjalnych spotkań przedstawicieli władz. Toteż już po raz trzeci polskie i niemieckie organizacje pozarządowe mogły spotkać się 30 sierpnia na barwnym festynie jednocześnie podziwiając uroki Parku Przyrodniczego i uczestnicząc w Dożynkach w Blankensee. Do tej malowniczej miejscowości, położonej nad jeziorem o tej samej nazwie członkowie Stowarzyszenia Ekologicznego „Łarpia” i PKC „Sama Rama” dotarli na rowerach.

1.JPG

Wielu szczecinian a także mieszkańców odległego Bornego Sulinowa - również ekologów dotarło tu samochodami. O godz. 10oo pod przewodnictwem Jürgena Bartha grupa rowerowa, do której dołączyli również członkowie „Natur und Leben am Stettiner Haff” wyruszyła na trasę wycieczki biegnącej przez tereny rezerwatu przyrodniczego. Pierwsze w kolejności odwiedziliśmy jezioro Blankensee, a następnie udaliśmy się nad nie mniej urocze jeziorko w Kutuzowsee (nazwa pochodzi od nazwiska generała-feldmarszałka, dowódcy wojsk rosyjskich, pod czas wyprawy Napoleona na Moskwę, który w 1812 roku zmusił go do odwrotu) i właśnie w tym miejscu stacjonował. Potem pojechaliśmy do Plöwen gdzie oglądaliśmy kościół katolicki z XI wieku. W tym też czasie na terenie boiska sportowego w Blankensee odbyła się wesoła impreza pod hasłem „Przyjęcie pierwszoklasistów do szkoły w Mewegen”.

2.JPG
3.JPG

Dzieci rozbawiał clown Rabe Stocke, a burmistrz wręczył wszystkim nowym uczniom kolorowe tornistry. Każdy pierwszak mógł też wylosować wielki róg obfitości ze słodyczami i maskotkami. Wokół boiska liczne stowarzyszenia zajmujące się pielęgnacją i ochroną przyrody rozstawiły swoje kramy oraz stoiska poglądowe. Nie zabrakło też wystawców z produktami regionalnymi i pamiątkarskimi.

4.JPG

Na stoisku Tierpark - Ueckermünde żona Jurgena - Margot zaprosiła nas na pyszne ciasta „domowego wypieku”. Zwolenników przejażdżki bryczką obwożono po kwieciście przybranych w tym dniu domostwach. Z kolei Alex Stegemann z Deutsche Wildtier Stiftung zaprosił polickich ekologów do odwiedzenia swojego ośrodka naukowego w Strasburgu. Hasłem ośrodka na rok 2008 jest ochrona wróbla, tak dotąd popularnego małego ptaszka wypieranego przez jego kuzyna mazurka. Po powrocie grupy rowerowej z wycieczki po rezerwacie zaproszono wszystkich chętnych do obejrzenia zbiorów miejscowej Izby Pamięci, a mieszczącej się w Gminnym Centrum Blankensee. W dalszej części festynu odbył się uroczysty pochód z kapelą i paradnie udekorowanymi maszynami rolniczymi.

5.JPG
6.JPG
7.JPG

Po tej właśnie paradzie grupa z Polic musiała pożegnać się z organizatorami toczącej się w najlepsze imprezy by przejechać na rowerach do Jasienicy , by tu z kolei wziąć udział w II Jarmarku Augustiańskim.

(wig)