Szlakiem ginących zabytków

Zorganizowana przez „Samą Ramę” wycieczka „Szlakiem ginących zabytków” wzbudziła duże zainteresowanie. W sobotni poranek 25 lutego 2012 r. przed Szczecińską Wytwórnią Wódek „Polmos” zebrała się 35-osobowa grupa by zwiedzić piwnice tej wiekowej fabryki.

Po przejściu przez biuro przepustek na dziedzińcu, przy ul. Jagiellońskiej 63/64 czekał na nas przewodnik Pan Krzysztof Banaszewski, który opowiedział nam historię powstania tego zespołu obiektów.

1.JPG
2.JPG

Otóż szczeciński „Polmos” SA znajduje się w miejscu dawnego, powstałego w 1863 roku browaru, którego założycielem był Herman Koch. W 1870 roku właścicielem browaru został Ortman nadając nowemu nabytkowi nazwę „Victoria”. Dwa lata później – Wilhelm Wolf – nowy właściciel rozpoczął prace budowlane, które miały zasadniczy wpływ na obecną infrastrukturę zakładu.  Powstał wtedy  oddzielny, duży budynek magazynu beczek, słodu, piwa i zboża jako budowla parterowa o dwukondygnacyjnym podpiwniczeniu. Na każdej z kondygnacji – po sześć ogromnych komór o 14-metrowej głębokości. Po zakończeniu I Wojny Światowej obiekt przejmuje – na cztery lata – stara szczecińska firma gorzelnicza Carl Wilhelm Kemp Nachf. AG. Jej akcje w 1922 r. wykupuje wszechobecny w  ówczesnym biznesie Koncern Ruckforth.

19.jpg

Po II wojnie św. 11 stycznia 1946 roku fabryka oficjalnie staje się własnością Polskiego Monopolu Spirytusowego.  Działania wojenne nie zniszczyły obiektów fabryki. Zostały jednak wywiezione maszyny, urządzenie i przede wszystkim dokumentacja technologiczna. Jednak już w marcu 1946 roku rusza produkcja, która prowadzona jest na dwóch ręcznych stołach produkcyjnych. Ich liczba zwiększa się szybko i jeszcze w tym samym roku fabryka zatrudnia ok. 300 pracowników. W 1964 r. następuje automatyzacja procesów produkcyjnych. Równolegle z rozwojem techniki produkcji rozwija się technologia produkcji wódek.

0.JPG
3.JPG

W roku 1991 następuje podział Krajowego Przedsiębiorstwa Przemysłu Spirytusowego "Polmos" i zakład staje się  przedsiębiorstwem samodzielnym jako Szczecińska Wytwórnia Wódek „Polmos” Wynikiem tego jest także uzyskanie statusu jedynego właściciela znaku towarowego – STARKA. W listopadzie 1998 r. Wytwórnia przekształca się w Spółkę Akcyjną ze 100% udziałem Skarbu Państwa.

10.JPG

Po tym wprowadzeniu schodzimy krętymi schodami do położonych na głębokości 20 m biegnących w wielu kierunkach długich korytarzy, którymi docieramy do poszczególnych piwnic. Właśnie w tych ponad 100-letnich piwnicach na głębokości do 20 metrów kryją się ogromne dębowe beczki z najbardziej tajemniczą polską wódką. Dzięki odpowiedniej wilgotności i temperaturze powietrza, recepturze i okresowi leżakowania (od 10 do 50 lat) powstaje trunek o niepowtarzalnym aromacie i smaku, bogatym bukiecie i złocisto-brązowej barwie. To reakcja pomiędzy alkoholem a beczką zapewnia „Starce”, bo o niej tu mowa - piękny kolor.

4.JPG
5.JPG
6.JPG
7.JPG

Ale w piwnicach poznajemy też wiele zabytkowych urządzeń niezbędnych do produkcji trunku, ekspozycję wyrobów i czegoś zbliżonego do dzisiejszego komputera – maszyny do liczenia (na korbkę).

8.JPG
9.JPG
11.JPG
12.JPG
13.JPG

Po ponad godzinnym wędrowaniu po zakamarkach piwnic pełnych dębowych beczek, podziwianiu architektury podziemi i słuchaniu opowieści naszego przewodnika wychodzimy na powierzchnię.

14.JPG

Wchodzimy do kolejnego budynku, w którym oglądamy wystawę wyrobów „Polmosu” od Starki do Szambelana. Potem zostajemy zaproszeni do degustacji wyrobów firmowych. Nie trzeba zaznaczać, że właśnie tylko na tą wycieczkę mogły zapisać się tylko osoby dorosłe.

15.JPG
16.JPG
17.JPG

Kiedy ktoś zadał pytanie dlaczego ta wycieczka odbywa się pod hasłem „Szlakiem ginących zabytków” odpowiedź była jednoznaczna. Na terenie firmy działa SYNDYK MASY UPADŁOŚCI i co będzie dalej, póki co niewiadomo, czas pokaże. Była to więc jedna z ostatnich możliwości zwiedzenia tego wiekowego obiektu.

18.JPG

(wgaw
miza
wk1
henia.stasiu
Adalbert
darek)