VIII Rajd Szlakiem Pomników JPII

W sobotni poranek 24 października 2009 roku, z okazji 31 rocznicy wyboru Karola Wojtyły na papieża odbył się kolejny, VIII RAJD "SZLAKIEM POMNIKÓW JANA PAWŁA II". Już o godz. 8oo rano członkowie PKC "Sama Rama" spotkali się pod polickim pomnikiem papieża by złożyć kwiaty i zapalić znicze.

1.JPG
2.JPG

Po oficjalnym rozpoczęciu uczestnicy rajdu udali się autokarem do Myśliborza zabierając w Szczecinie trójkę turystów z zaprzyjaźnionego Klubu Kolarskiego PTTK "Jantarowe Szlaki". Godzinna podróż i już jesteśmy przed neogotyckim kościołem św. Krzyża w Myśliborzu. Tu oczekuje na nas ks. Wojciech Czerwiński, który prezentuje historię powstania tablicy poświęconej Janowi Pawłowi II. Po złożeniu kwiatów i zapaleniu zniczy zebrani odśpiewali słynną "Barkę". Ksiądz Wojciech zaprosił wszystkich do wnętrza świątyni gdzie opowiedział nie tylko historię kościoła ale również wielu zabytków ruchomych tu zgromadzonych.

3.JPG

W dalszej części opiekę przewodnicką nad uczestnikami rajdu przejął Marek Karolczak - pracownik Muzeum Pojezierza Myśliborskiego proponując przebycie trasy w trakcie której zdobywaliśmy punkty do odznaki "Tarcza Myślibora". Wędrówkę rozpoczęliśmy od odwiedzenia Cmentarza Wojennego i 687 mogił poległych i zmarłych żołnierzy polskich i radzieckich w 1945 roku. Nad mogiłami żołnierskimi góruje odsłonięty 12.10.1972 r. pomnik "Braterstwa Broni".

4.JPG

Dalszy etap to pomnik rozstrzelanych "Dona Nobis Pacem". To tu 7 lutego 1945 r. żołnierze radzieccy rozstrzelali 120 zakładników niemieckich. Pięćdziesiąt lat później 23.09.1995 r. odbył się tu symboliczny pogrzeb ofiar. Na grobowcu ustawiono kamień z napisem "Obdarzcie Nas Pokojem" i oplecionym kutymi z metalu 120 liśćmi bluszczu, zwieńczonego krzyżem ze zniszczonego kościoła Joannitów w Sołońsku.

5.JPG

Kolejne zwiedzane obiekty na trasie, to kolegiata p.w. św. Jana Chrzciciela budowana od końca XIII wieku z zachowanym i ciekawym ołtarzem głównym i organami, gotycki klasztor Dominikanów z kościołem klasztornym z 2. połowy XIII w. (obecnie Myśliborski Ośrodek Kultury), przyszpitalna kaplica św. Gertrudy z 2. połowy XV w. i Brama Nowogródzka z początku XIV w.
Spacerując po Myśliborzu dotarliśmy na Rynek gdzie przed budynkiem ratusza znajduje się kolejny pomnik związany z postacią Jana Pawła II.

6.JPG

Wędrujemy dalej i trafiamy do gotyckiej kaplicy św. Ducha z połowy XIV w., w którym obecnie mieści się Muzeum Pojezierza Myśliborskiego. Oglądamy zgromadzone eksponaty i tu też kończy się zdobywanie punktów do odznaki "Tarcza Myślibora".

7.JPG
8.JPG
9.JPG
10.JPG
11.JPG
12.JPG

Dyrektor muzeum a zarazem przedstawiciel "Kapituły Tarczowników" Ryszard Jobke uderzeniem miecza w ramię przyjmował do grona tarczowniów poszczególnych uczestników rajdu, Marek Karolczak wręczał każdemu certyfikat i odznakę.

13.JPG

Tym miłym akcentem pożegnaliśmy Myślibórz i pojechaliśmy do odległej o 10 kilometrów miejscowości Pszczelnik by zapalić znicze przed kolejnym pomnikiem. Tym razem było to miejsce poświęcone pamięci Stapasa Dariusa i Stasyasa Girenasa - lotnikom litewskim, którzy na pokładzie samolotu "Lituanica" zginęli tu 17 lipca 1933 roku dokonując niedokończonego przelotu na trasie Nowy Jork - Kowno.

14.JPG
15.JPG

Po wysłuchaniu historii tego miejsca i kolejnych wydarzeń z nim związanych uczestnicy rajdu powrócili do Polic. Organizatorzy dziękują Wydziałowi Promocji Starostwa Powiatowego w Policach oraz Wydziałowi Oświaty i Kultury UG Police a także Markowi Karolczakowi za pomoc w urzeczywistnieniu imprezy.