W Parku Dinozaurów

W drugi dzień świąt, zwany popularnie "Lanym Poniedziałkiem", 9 kwietnia 2012 r. kilka osób z "Samej Ramy postanowiło odwiedzić Park Dinozaurów w Nowinach Wielkich położonych kilka kilometrów za Gorzowem Wlkp.

Tym razem jako środek lokomocji musiały posłużyć samochody. Po prawie dwugodzinnej jeździe jesteśmy na miejscu. Witają nas miłe panie z okienka kasowego i po wykupieniu biletów wstępu wędrujemy "Leśną Ścieżką Edukacyjną".

Ścieżka dydaktyczna rozpoczyna się od ery dewonu. Najpierw słychać przeraźliwe odgłosy stworzeń, a dopiero później napotkamy na ogromnych rozmiarów płazy, ważki i dinozaury. Modele dinozaurów ulokowane między drzewami wydawały się bardzo realne. Park Dinozaurów Nowiny Wielkie" został zaprojektowany i stworzony tak, aby zainteresować wszystkie odwiedzające go osoby, niezależnie od wieku.

Wędrując 700-metrową leśną ścieżką prowadzącą nas po kolei przez okresy geologiczne poznajemy jak rozwijało się życie na ziemi obrazując je przy pomocy ulokowanych tu ponad czterdziestu naturalnej wielkości modeli prehistorycznych gadów. Podczas tego spaceru mimo wesołego nastroju odczuwamy, że cofnęliśmy się w czasie i to o setki milionów lat.

Mijając kolejne etapy ewolucji, od gadów przechodzimy do pierwszych ssaków by wreszcie dotrzeć do epoki jaskiniowej i żyjących tam pierwszych ludzi. Jest to wioska neandertalska otoczona scenami z polowań a przenosząca nas w czasie do epoki kamienia łupanego, do czasów mamutów, niedźwiedzi jaskiniowych i tygrysów szablozębnych.

Idąc dalej, w kierunku znajdującego się tu Geo-Muzeum nie sposób nie zobaczyć  kilkusetletniego potężnego dębu szypułkowego. W muzeum trafiliśmy na liczne skamieliny z przed setek milionów lat, a także bogactwo minerałów z Polski i Świata.

Po blisko dwugodzinnym pobycie wśród dinozaurów i prehistorycznych ssaków opuszczamy to ciekawe i niezwykłe miejsce. Przyjedziemy tu z większą grupą cyklistów. Wystarczy wsiąść z rowerami w pociąg do Kostrzyna, potem w szynobus do stacji Nowiny Wielkie i znów jesteśmy w środowisku sprzed kilku milionów lat. Powrót przez pełną zabytków Witnicę to tylko dystans 42 km i dalej pociągiem z Kostrzyna do Polic.

(wgaw)