Wycieczka "Poznaj Police i okolice"

PKC "Sama Rama" wspólnie ze Szkoła Podstawową nr 3 w Policach od wielu lat realizuje program pod hasłem "Turystyczna Szkoła". W ramach programu organizowane są krajoznawcze wycieczki rowerowe i piesze. W dniu 5 czerwca uczniowie klasy V c wraz z wychowawczynią Danutą Kozub wzięli udział w wycieczce rowerowej do rezerwatu "Świdwie", a w dniu 28 czerwca 2012 r. wyruszyli pieszo by poznać tajniki miasta Police.

Pierwszą ciekawostką mijaną codziennie na drodze do szkoły są dwie rzeźby usytuowane przed polickim MOK-iem. Są to prace polickiego artysty Zbigniewa Szyerwiela o nazwie "Żniwiarka" i "Pasterz". Policzanin rzeźbi nie tylko dłutem w kamieniu ale również świetnie posługuje się spawarką i palnikiem tworząc niebywałe dzieła metaloplastyki.

1.JPG

Kolejną ciekawostką był budynek dworca kolejowego, przy którym uczniowie dowiedzieli się chyba po raz pierwszy, że obecny budynek ulokowany jest na miejscu poprzedniego, drewnianego dworca z 1897 roku. Na starych widokówkach mogli zobaczyć jak wyglądała poprzednia budowla. Obecny dworzec powstał w 1942 r.

2.JPG

Idąc dalej młodzież wysłuchała historii związanych z ul. Grunwaldzką i położonymi przy niej budynkami poczty, milicji i nieistniejącego ratusza staromiejskiego.

3.JPG

I tak wycieczka doszła do rynku, na którym porównywano istniejącą zabudowę, z tą którą utrwaliły widokówki. Na zakończenie wizyty na pl. Chrobrego wykonano serię pamiątkowych zdjęć.

4.JPG
4a.JPG
5.JPG

Kolejnym zwiedzanym obiektem był kościół Niepokalanego Poczęcia NMP, przy ul. Wojska Polskiego. Obejrzeliśmy nie tylko mury świątyni, ale dzięki uprzejmości ks. Wojciecha Czerwińskiego zobaczyliśmy jego wnętrze, a nawet przygotowywaną do zabiegów konserwatorskich kazalnicę z końca XIX w.

6a.JPG
6.JPG

Dalej wycieczka udała się na teren Polickiego Lapidarium, gdzie dowiedziała się szczegółów jego powstania oraz usytuowania poszczególnych elementów.

7.JPG

Po obejrzeniu Lapidarium zdecydowano się na chwilę odpoczynku, którą młodzież przeznaczyła na baraszkowanie na pobliskim placu zabaw.

8.JPG

Miejscem nie związanym z zabytkową architekturą miasta była rzeka Łarpia i most przy ul Dębowej umożliwiający wejście na wyspę Polickie Łąki.

9.JPG

Na końcu wspomnianej ulicy stał (prawie do połowy XX w.) kościół szachulcowy, który również zobaczono już tylko na zdjęciu.

10.JPG

Po czym udaliśmy się na ul. Palmową gdzie oglądaliśmy architekturę budynku "Drei Bruder" (Trzech Braci) a następnie przy ul. Asfaltowej stojącą do dziś willę Reusch, a także stację kolejową Mścięcino niczym nie przypominającą tej na widokówce z przełomu ubiegłego stulecia.

11.JPG
11a.JPG
11b.JPG

Idąc dalej Lasem Mścięcińskim weszliśmy na teren Miasteczka Rzemieślniczego usytuowanego w budynkach po filii obozu zagłady Stuthoff funkcjonującego tu do 1945 r. Poznaliśmy ulokowanie samego obozu oraz wysłuchaliśmy informacji związanych też z jego działalnością. Odwiedziliśmy też pomniki postawione tu ku czci pomordowanych więźniów, a także obejrzeliśmy dawny budynek komendantury obozu.

12.JPG
13.JPG

Wędrując dalej Lasem Mścięcińskim zatrzymaliśmy się na chwilę przy sklepie "Lidl" gdzie wychowawczyni klasy zaprosiła nas na lody. Wycieczkę zakończono przed budyniem SP nr 3.

14.JPG

Po wakacjach planowana jest kolejna wycieczka do polickiej "Galerii historycznej".

(wgaw)